Mérö László: Ki kit gyöz le?

Mérö László: Ki kit gyöz le

A "pillanatok alatt" sakkozni megtanuló mesterséges intelligencia nyomán egy hamarosan kialakuló új sportágról ír a matematikus, pszichológus szerző.

Garri Kaszparov sakkvilágbajnokot már 1997-ben legyőzte a Deep Blue nevű számítógép, de akkor még reménykedhettünk, hogy az ősi távol-keleti játék, a gó ellenáll a számítógépeknek, és bizonyítja az emberi szellem felsőbbrendűségét. 2016 márciusában azonban az emberi szellemnek ez a bástyája is elesett: az AlphaGo nevű számítógép nagyon megverte a koreai Li Sze Dol világbajnokot, és azóta eljutott odáig, hogy bármelyik emberi játékosnak akár jelentős előnyt is adhat, úgy is legyőzi.

2017 decemberében egy csendes délután megmutatták az AlphaGo algoritmusának, az AlphaZerónak a sakkjáték szabályait, és a gép elkezdett magával játszani. Minden egyéb külső beavatkozás nélkül négy óra alatt az AlphaGo mesterséges neuronhálózata úgy megtanult sakkozni, hogy nemcsak bármelyik embert lett képes tönkreverni, hanem az akkori legjobb sakkprogramot, a Stockfisht is 28-0 arányban legyőzte, 72 döntetlen mellett – holott már a Stockfish is legyőz minden emberi játékost.

Nem az a kérdés, hogy ezzel tönkretette-e a gép a sakkjátékot – a hosszútávfutást sem tette tönkre a gép, holott már egy Trabant nevű géppel is bárki simán legyőzi tízezren az olimpiai bajnokot. Az már kérdés, hogy mi mindenre lesz még alkalmas ez az algoritmus a sakkon és a gón kívül – minden bizonnyal nagyon sok mindenre, például sok jel mutat arra, hogy a Parkinson-kór vagy az Alzheimer-kór gyógyszereinek kifejlesztésében is döntő áttörést hozhat. Ez azonban ma már csak egy műszaki kérdés, még ha pillanatnyilag nem is ismerjük rá a pontos választ. Van azonban egy ennél is érdekesebb kérdés, amire ma még távolról sem tudunk válaszolni. Tud-e az emberi kreativitás még valamit hozzáadni a mesterséges intelligenciával felruházott szuperszámítógép teljesítményéhez?

Rövidesen ki fog alakulni egy új sportág, mint ahogy az autók feltalálása után is hamar kialakult az autósport. Ebben a sportágban a számítógép használata nem tiltva lesz, hanem két ember úgy küzd meg egymással a sakktáblán, hogy közben (az adott időkereteken belül) mindketten szabadon használhatják a szuperprogramot, hasonlóan ahhoz, ahogy az autóversenyzők sem futnak, hanem a gépüket használják. Kaszparov így beszél erről a lehetőségről: „Talán eretnekségnek hangzik, de szerintem ehhez nem egy szupererős sakkjátékosra lesz szükség, hanem egy invenciózus, a sakkhoz is konyító, virtuóz operátorra.” A nagy kérdés az, hogy ennek az új sportágnak a bajnokai le tudják-e majd győzni a nekik tanácsot adó számítógépet úgy, hogy közben a gépnek nem ad tanácsot egy ember. Ha le tudják, az azt bizonyítja, hogy az emberi intuíció hozzá tud tenni valamit még egy olyan gép teljesítményéhez is, amely amúgy nála sokkal erősebb, őt könnyedén legyőzi. Én, Kaszparovval együtt, arra fogadnék, hogy ez lesz a helyzet.

De nézzük meg azt is, mi következik a másik lehetőségből! Abból, ha nemcsak a sakkban, hanem másban, például a sakknál sokkal bonyolultabb gó játékban sem tudják a géppel támogatott emberek legyőzni a gépet. Ebben az esetben még mindig van remény arra, hogy más területeken, például a szerepjátékokban, a táncban, a humorban, egymás vigasztalásában és az egymásnak való örömszerzésben jobbak lehetünk, mint a legjobb számítógép. De mi van, ha ez sem jön be?

Ha a gépek idővel mindezekben jobbak lesznek, akkor mindenki választhat, hogy továbbra is emberekkel versenyez, játszik, szórakozik, vigasztalódik, vagy átadja magát a tökéletes, örök hedonizmusnak, és teljesen rábízza mindezt a gépekre. Ez a választás akkor is felmerül majd, ha az újfajta sportágakban az emberi intuíció képes lesz legyőzni a saját tanácsadóját, csak akkor egy harmadik lehetőség is lesz: az új sportágak matadorává válni, egy adott területen az ember–gép interakció mesterévé.

Kíváncsi vagyok, hogy az emberek hány százaléka választja majd a gépek által lehetővé tett tökéletes hedonizmust, illetve a más emberekkel való bíbelődést. Szinte biztos vagyok benne, hogy a válasz nem nulla százalék, és nem is száz százalék lesz. A konkrét arányszámból megtudhatunk valami olyasmit a fajtánkról, amit a mesterséges intelligencia káprázatos fejlődése nélkül sohasem sikerült volna.

Mérő László (Budapest, 1949. december 11. –) magyar matematikus, publicista, pszichológus, az ELTE Gazdaságpszichológiai szakcsoportjának egyetemi tanára. Elsősorban ismeretterjesztő könyveiről ismert.   1968-ban érettségizett a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban. III. díjat nyert az 1968-ban Moszkvában megrendezett X. Nemzetközi Matematikai Diákolimpián. 1974-ben végzett az ELTE matematikus szakán. 1979-ben megszerezte a műszaki tudományok kandidátusa fokozatot. 1984-ig a SZTAKI-nál dolgozott, ahol eleinte képfeldolgozással foglalkozott, majd érdeklődése egyre inkább a mesterséges intelligencia felé fordult. Heurisztikus keresőeljárásokkal kapcsolatos eredményeit nemzetközi szaklapokban publikálta.[1] 1984-től 2005-ig az ELTE Kísérleti Pszichológia Tanszékén tanított matematikai, logikai, pszichológiai, és játékelméleti tárgyakat. Első könyve, az Észjárások 1989-ben jelent meg, ekkor indult el sikeres könyveinek sorozata itthon és külföldön is. 2000-ben habilitált a pszichológia tudományágban (pszichológiai egyetemi végzettsége nincs). 2005 óta az ELTE Gazdaságpszichológiai szakcsoportjának egyetemi tanára. 1987-ben számítógépes játékokat gyártó céget alapított, amely sikeres játékokat készített amerikai, japán és európai megrendelőknek. Több döntéselőkészítéssel és marketinggel foglalkozó cég tanácsadója.  
Read previous post:
Fischer Random Chess Day 2: Nakamura Blunders Queen

[Event "FRchess"] [Site "Hovikodden, Norway"] [Date "2018.02.10"] [Round "4"] [White "Carlsen, Magnus"] [Black "Nakamura, Hikaru"] [Result "1-0"] [Variant "chess 960"]...

Interjú Rapport Tamással: A sakknak kellene lennie a legfontosabbnak a Ricsi életében

Gratulálunk Tamásnak és feleségének Erzsébet asszonynak, az egész családnak. Azért csak izgultak nyilván önök is,mert valóban egy pazar versenyt láttunk....

Open de Portugal 2018 FINAL – Végeredmény Magyarokkal

[/box] Portugal Open 2018, Lisbon GAMES [Event "Portugal Open 2018"] [Site "Lisbon"] [Date "2018.02.03"] [Round "1"] [White "Demchenko, Anton"] [Black...

Carlsen, Nakamura in high-stakes Chess960 match

Move over Mainz Chess960 is back in the spotlight for the first time in several years, as a high-profile match...

Fischer-Random World Championship: Opening ceremony

       

Close